WYCIECZKI

ROK SZKOLNY 2017/2018

WYCIECZKA DO POZNANIA I GNIEZNA

28 września uczniowie klasy 3b i 3d wybrali się autokarem na wycieczkę jednodniową do stolicy Wielkopolski – Poznania.Pierwszym punktem zwiedzania był Ostrów Tumski, który jest położony na jednej z wysp na Warcie. Tam zwiedzaliśmy Katedrę, w której znajduje się Złota Kaplica z podobiznami polskich świętych namalowanymi we wnętrzu kopuły. Ostrów Tumski połączony jest z lądem mostami Mieszka I (pierwszego władcy) i Bolesława Chrobrego (pierwszego króla Polski). Następnie ruszyliśmy na Stare Miasto Poznania, aby zdążyć na godzinę dwunastą , by zobaczyć słynne poznańskie ratuszowe koziołki.  Kolejną atrakcją były zajęcia warsztatowe w Rogalowym Muzeum. Usłyszeliśmy legendy o powstaniu rogali świętomarcińskich, zapoznaliśmy się z ich składnikami    i recepturą oraz ich spróbowaliśmy. Uczestniczyliśmy też w przygotowaniu rogali pomagając Rogalowemu Mistrzowi przy użyciu tradycyjnych narzędzi cukierniczych. Poznaliśmy gwarę poznańską, historię powstania Poznania oraz nauczyliśmy się słynnego poznańskiego zaśpiewu, czyli uroczej miejscowej intonacji. Po drodze, na dziedzińcu, zobaczyliśmy też galerię starych reklam i ciekawostek dotyczących historii rogala. Wędrując uliczkami Starego Rynku zachwycaliśmy się urokiem kolorowych kamieniczek. Był również czas na pamiątki oraz obiad w restauracji w Gnieźnie.

Ostatnim punktem wycieczki była słynna Katedra Gnieźnieńska, gdzie czekała nas wspaniała opowieść o drzwiach, na których, jak w księdze, zapisano historię życia Świętego Wojciecha.

Pełni wrażeń wróciliśmy o godz. 20.00 do Aleksandrowa.

Wycieczka do  Straży Pożarnej

9 października, dzięki życzliwości Pana Adama Wieczorka, wybraliśmy się z klasą na wycieczkę do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Straży Pożarnej Nr 10 w Łodzi. Najpierw zobaczyliśmy co się dzieje podczas alarmu pożarowego i jak strażacy zjeżdżają po rurze. Następnie usłyszeliśmy informacje  o wszystkich pojazdach- do czego służą , jaki sprzęt przewożą i w jakich sytuacjach są używane . Było to bardzo ciekawe doświadczenie, tym bardziej, że mogliśmy wejść do każdego pojazdu, nałożyć kask przeciwpożarowy  i poczuć się jak prawdziwi strażacy. Odwiedziliśmy także pokój w którym przyjmowane są zgłoszenia i poznaliśmy pracę osoby, odpowiadającej za sprawne przekazanie informacji o grożącym niebezpieczeństwu. Cała wycieczka bardzo mi się podobała i długo jej nie zapomnę, gdyż pokazała jak trudna i niebezpieczna jest praca służb pożarniczych.

Dominik Kosak VI B

WIĘCEJ WIEMY- ZDROWO JEMY!

Dnia 4 października klasy IIa i IIb wybrały się na wycieczkę do Centrum  Ogrodniczego Tracz  w okolicach Ozorkowa. Tam uczniowie uczestniczyli w warsztatach, których głównym celem było zwrócenie uwagi na możliwość wykorzystania nieznanych wcześniej dzieciom roślin, do przygotowania zdrowego śniadania. Dzieci z uwagą słuchały o walorach i korzyściach, które zawierają kiełki lucerny, założyły swoje własne hodowle z tych nasion, w specjalnie na ten cel przygotowanych słoikach. Następnie po przerwie na herbatę, dowiedziały się, czym różnią się zioła od innych roślin, oraz jakie mają wartości. Poznały różne rodzaje mięty i przystąpiły z ochotą do przesadzania mięty marokańskiej do pięknych, limonkowych doniczek.  Jej zapach towarzyszył nam w drodze powrotnej do szkoły. Po kilku dniach dzieci przyniosły wyhodowane przez  siebie kiełki do klasy. Z pewnością lucerna, jak i mięta, na stałe pojawią się w jadłospisie na zdrowe, rodzinne śniadanko.

Wycieczka do Poznania -klasy 6a i 6b

Dnia 3 października odbyła się wspaniała wycieczka do Poznania.

Byliśmy pod opieką 4 nauczycieli : P. Anny Skawińskiej, P. Bożeny Wasilewskiej P. Violetty Nolbrzak - Sibilskiej i P. Ireneusza Jurka.

Wyjechaliśmy spod naszej szkoły o godzinie 8.00. Gdy dojechaliśmy do Poznania kierowca,  zaparkował autokar przy Muzeum Narodowym. Za pół godziny miała wybić 12, więc zaczęliśmy spacer po Rynku Starego Miasta. Pani nam opowiadała o zabytkach, które mijaliśmy czyli o: Renesansowym Ratuszu ze słynnymi poznańskimi koziołkami, Rynku, Pręgierzu, Fontannie Prozerpiny, domkach budniczych i  kamienicach kupieckich . Dokładnie o godzinie 12 zaczął się pokaz tzw. „Trykania się koziołków’’. Razem z opiekunami  liczyliśmy ile razy koziołki się uderzyły. Potwierdzone jest to, że trykają się 12 razy. Po tej atrakcji poszliśmy do Kościoła Farnego, potem pod Pomnikiem Koziołków zrobiliśmy sobie kilka zdjęć. Następnie przeszliśmy do Muzeum Rogali Świętomarcińskich. Poznaliśmy kilka słów z gwary Poznańskiej i mogliśmy zrobić parę rogali. Uczestniczyliśmy w degustacji upieczonego wcześniej rogala i dostaliśmy Certyfikaty Rogalowych Czeladników. Usłyszeliśmy  legendę o Rogalach i o Poznaniu. Ostatnim punktem było zwiedzanie  Malty – sztucznego jeziora z torem regatowym i miejscem wypoczynku mieszkańców Poznania. Po spacerze wróciliśmy do domu.

Luiza Kubala

WYCIECZKA KLAS IVA I IVB.

29 września wyruszyliśmy na wycieczkę do Poznania. Podróż trwała 2,5h. Kiedy dotarliśmy na miejsce byłam bardzo podekscytowana.

Pogoda dopisała. Najpierw przewodnik zaprowadził nas pod Ratusz Poznański. Powiedział, że Ratusz został zaprojektowany

przez Włocha. Na murach widniał wizerunek króla Kazimierza Wielkiego. Następnie przeszliśmy pod Pręgierz (który służył do karania).

Obejrzeliśmy również pomnik Bamberki (która trzymała 2 wiadra-myślę, że z wodą). Obok Bamberki stała lampa.

Dowiedzieliśmy się, że ta lampa to środek Starego Rynku. Na rynku mieliśmy czas na zakup pamiątek. Po zakupach, przeszliśmy się

na spacer (zrobiliśmy mnóstwo zdjęć). Dochodziła 12:00! Spieszyliśmy się z powrotem, by zobaczyć, jak bodą się koziołki

na wieży poznańskiego Ratusza.  Jeszcze tylko minuta! Są, widzimy je! Zaczęły się trykać i tak 12 razy.

Byłam pod wrażeniem tego widowiska.

O 12:30 czekaliśmy z niecierpliwością w muzeum Rogala Świętomarcińskiego na pokaz i degustację rogali. Uczyliśmy się też poznańskiej gwary, było bardzo wesoło. Obejrzeliśmy także ciekawy film dotyczący historii Poznania.

Ostatni punkt wycieczki to Puszczykowo gdzie po zjedzeniu zupy pomidorowej zwiedzaliśmy muzeum poświęcone polskiemu pisarzowi i podróżnikowi Arkademu Fiedlerowi. Były tam ogromne pająki, motyle a nawet żywa pirania! Przeszliśmy też przez replikę statku Krzysztofa Kolumba w skali 1:1. To muzeum było super! Do Aleksandrowa Łódzkiego wróciliśmy około 20, zmęczeni, ale bardzo zadowoleni.

Milena Becht IVa

26 września udaliśmy się na wycieczkę do Łodzi. Naszą wyprawę rozpoczęliśmy od Rynku Staromiejskiego,

gdzie koncentrowało się dawne życie miasta (1423 – uzyskanie praw miejskich). Następnie przespacerowaliśmy się na tzw. "nowe miasto" i Plac Wolności, z którego odchodzi najdłuższa ulica miasta Piotrkowska. Wspaniałą atrakcją było przejście kanałem z roku 1926, zwanym Dętką. Potem odwiedziliśmy dwa smutne miejsca, związane z czasami II wojny światowej i przejmującym losem dzieci. Były to: Stacja Radegast i Pomnik Martyrologii Dzieci, tzw. Pęknięte Serce. Dalsza część wycieczki związana była z rozwojem przemysłu włókienniczego w XIX wieku. Byliśmy w Białej Fabryce Ludwika Geyera -Muzeum Włókiennictwa.  Wszystkim podobały się interaktywne sale ukazujące prace przy produkcji tkanin oraz domy tkaczy z oryginalnymi przedmiotami codziennego użytku.

Wycieczka była ciekawa i pouczająca.

ROK SZKOLNY 2016/2017

W WIOSCE INDIAŃSKIEJ

W poniedziałek, 19 czerwca dzieci z oddziału przedszkolnego A pojechały na wspaniałą i pełną przygód wycieczkę do „Wioski Indiańskiej” położonej w miejscowości Solca Mała (gm. Ozorków). Wyjazd udał  się znakomicie, pogoda była piękna. Na miejscu czekało na dzieci wiele atrakcji, m.in.: oglądanie namiotów – tipi (tipi rodzinne, tipi wojowników), malowanie twarzy, zajęcia ruchowe, tor przeszkód, strzelanie z łuku, mini zoo oraz nauka pieśni i tańców. Maluchy wróciły zmęczone, ale zadowolone z wyprawy.

WROCŁAW- KLASA 3 A, B

W środę 14 czerwca wraz z klasą 3a byliśmy na jednodniowej wycieczce we Wrocławiu. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Afrykarium i Zoo w tym mieście. W Afrykarium mogliśmy zobaczyć zwierzęta pochodzące z tego gorącego kontynentu. Następnie pojechaliśmy do Hydropolis, gdzie obejrzeliśmy film o krążeniu wody w przyrodzie i różne ciekawe eksponaty. Później poszliśmy na Starówkę. Na Starym Mieście kupowaliśmy pamiątki i w drodze powrotnej szukaliśmy krasnali. Nasza klasa znalazła ich około 30. Gdy szliśmy już do autokaru, zatrzymaliśmy się na mały odpoczynek, bo bardzo bolały nas nogi. W drodze powrotnej do domu pani przewodnik zadawała nam różne zagadki o Wrocławiu. Wycieczkę uważam za bardzo udaną.

Arletta Michalak, kl.3b

Wycieczka klasy VB

Dnia 31 maja pojechaliśmy na wycieczkę do Ogrodu Botanicznego w Łodzi. Dostaliśmy tam karty pracy,

podzieliliśmy się na 6 grup i rozpoczęliśmy pracę. Idąc po ogrodzie pani mówiła nam różne ciekawostki

dotyczące roślin: ich pochodzenie, cechy ułatwiające rozpoznawanie, metody pomiaru.

Trasę wycieczki zaznaczaliśmy na karcie oraz wykonywaliśmy zadania związane z czytaniem i orientowaniem mapy.

Po wycieczce, z okazji Dnia Dziecka zrobiliśmy sobie piknik, podczas którego dobrze wspólnie się bawiliśmy.

W ogrodzie miło spędziliśmy czas i bardzo nam się ten wyjazd podobał.

Nikola Żaromińska, Maja Grabarczyk

KLASY DRUGIE W TORUNIU

Na przełomie maja i czerwca uczniowie klas drugich i III e odwiedzili miasto słynące z pierników i miejsca narodzin

Mikołaja Kopernika. Oprócz tradycyjnego zwiedzania Starego Miasta, uczestniczyli w zajęciach warsztatowych

w Muzeum Piernika i Domu Legend. Dużym przeżyciem okazał się rejs statkiem po Wiśle.

"Moje wrażenia z Torunia"  Kuba Burski II f
Najbardziej podobała mi się Krzywa Wieża. Nie była ona jak inne budynki, bo była pochylona. Jak próbowałem się o nią oprzeć,

to się przewracałem. Największe wrażenie zrobił na mnie rejs statkiem. Nigdy nie płynąłem po Wiśle.

Ze statku mogłem oglądać Toruń z innej perspektywy. Największą atrakcją dla mnie było robienie własnego piernika.

Nie był on do jedzenia, ale wyglądał ładnie. Ten piernik będzie moją pamiątką z Torunia.

WYCIECZKA SZÓSTOKLASISTÓW NAD MORZE

Dnia 15 maja wraz z moją klasą VIc  oraz klasami VIa i VIb wczesnym rankiem wyjechaliśmy na dwudniową  wycieczkę. Zwiedzaliśmy najciekawsze miejsca, które przykuwają uwagę turystów z całego świata. Droga była długa, lecz minęła w sympatycznej atmosferze.

Pierwszego dnia widzieliśmy piękny ogród otaczający Zamek Krzyżacki w Malborku. Dowiedziałam się, że tamtejszy zamek jest jedną z największych budowli ceglanych na świecie. Następnie pojechaliśmy do największego rezerwatu kormoranów w Polsce. Później udaliśmy się do zarezerwowanego hotelu, który znajdował się niedaleko Kątów Rybackich. Wieczorem poszliśmy zwiedzić okolicę i zobaczyliśmy piękny zachód słońca. Wyczerpani poszliśmy spać, bo już następnego dnia z samego rana jechaliśmy na Westerplatte, gdzie mieliśmy  zobaczyć ślady z czasów  II wojny światowej. Westerplatte położone jest w północno-wschodniej części Gdańska, na Wyspie Portowej. Jest to niezamieszkały, zalesiony półwysep pomiędzy Zatoką Gdańską i zakolem Martwej Wisły, tzw. Zakrętem Pięciu Gwizdków. W tym miejscu w latach 1926 - 1939 działała wojskowa składnica tranzytowa. Jej wrześniowa obrona w 1939 roku stała się jednym z najważniejszych i najlepiej znanych symboli oporu Polski przeciwko najazdowi hitlerowców. Po zwiedzeniu i kupieniu pamiątek wyruszyliśmy do Sopotu pospacerować po molo, a tam w międzyczasie zjedliśmy pyszne lody, następnie nieco głodni udaliśmy się do restauracji znajdującej się w Gdańsku. Po pysznym posiłku mięliśmy chwilę na zakup pamiątek. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy Bazylikę konkatedralną Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku. Zbudowany w latach 1346-1506 kościół jest przykładem gotyku ceglanego. Bazylika Mariacka zwana często „koroną Gdańska” jest największą w Europie świątynią wybudowaną z cegły. Potężne jej mury i wieże wznoszą się wysoko nad panoramą miasta oraz nad rozległą okolicą. Była to jedna z piękniejszych budowli  jakie widziałam. Od razu z Bazyliki wyruszyliśmy, aby obejrzeć  Żurawia w Gdańsku, jest to najstarszy istniejący w Gdańsku dźwig towarowy i najstarszy istniejący dźwig średniowieczny w Europie. Następnie ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Zmęczeni, ale zadowoleni  ok. godziny 20:00 dojechaliśmy do Aleksandrowa.

Moim zdaniem wycieczka była fenomenalna! Dowiedzieliśmy się wielu nowych informacji, ujrzeliśmy na własne oczy historyczne budowle i miło spędziliśmy czas z kolegami i koleżankami.

W PŁOCKU

W maju klasa Vc była na dwudniowej wycieczce. Pośród atrakcji na szczególna uwagę zasługują:

- zwiedzanie ZOO w Płocku i bardzo ciekawe zajęcia edukacyjne ż żywymi zwierzakami,

- rejs statkiem po Wiśle,

- cykl warsztatów przybliżający dawne zawody, funkcjonowanie dawnej szkoły, wytwarzanie oleju i masła

oraz drukowanie wzorów na tkaninie.

Dzieciom towarzyszyła wspaniała pogoda, dobry humor i piękne widoki.

WYCIECZKA DO LASU KLASY  III b i III a

We wtorek 16 maja nasza klasa oraz klasa III a wraz z paniami wychowawczyniami była na wycieczce w lesie w Radziszynie.

Wszyscy zebraliśmy się przed szkołą o godz. 9.00. Na miejscu oglądaliśmy drzewa i krzewy, gniazda ptaków,

utrwaliliśmy warstwy lasu. Później wraz z panem przewodnikiem rozpaliliśmy grilla i upiekliśmy kiełbaski, które ze smakiem zjedliśmy. Na pamiątkę zrobiłem dużo ciekawych zdjęć. Do szkoły wróciliśmy około godz. 13.00. Wycieczka do lasu

była bardzo ciekawa i udana.

Przemek Tkacz, kl. 3b

Wycieczka do Wrocławia
11 maja rano wyjechaliśmy na wycieczkę do Wrocławia. Trzygodzinna jazda autokarem była trochę monotonna, więc humor poprawialiśmy sobie muzyką. Po przyjeździe zwiedziliśmy park miejski, Ostrów Tumski i zabytki wrocławskiego rynku.

Po drodze szukaliśmy małych metalowych krasnali, których w mieście jest podobno ponad 200.

Zainteresował nas także most obwieszony kłódkami zakochanych par. Następnym punktem wycieczki było słynne Hydropolis, gdzie dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy o wodzie, pogodzie i ściekach. Byliśmy także w Sky Tower i mogliśmy podziwiać piękny krajobraz miasta. Po tak wyczerpującym dniu czekała nas obiadokolacja, spacer po okolicy i sen. Drugi dzień, to przede wszystkim zwiedzanie ZOO i Arfykarium, które zrobiło na nas ogromne wrażenie.  Wycieczkę uważamy za bardzo udaną, tym bardziej, że pogoda nam dopisywała. Już czekamy na następną.

Nikola Żaromińska, VB

WYCIECZKA DO WARSZAWY

27 kwietnia klasy II a i II c pojechały na wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Głównym celem wycieczki

było zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik, znajdującego się nieopodal Stadionu Narodowego oraz spacer po Łazienkach Warszawskich. Pierwszym punktem programu było Planetarium, w którym uczniowie obejrzeli film „Polaris”. Po projekcji dzieci wybrały się

na zwiedzanie „Kopernika” oraz pięknego Parku Łazienkowskiego.

Wycieczka po Łodzi kl. 2d 3e

22 marca razem z klasą 2d wybraliśmy się na wycieczkę po Łodzi. Wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy Łódź, a dokładniej Stację Radegast, w Parku im. Szarych Szeregów - Pomnik Pękniętego Serca,  Księży Młyn, Muzeum Archeologiczne. W muzeum mieliśmy warsztaty,  na których dowiedziałam się o epokach pradziejów człowieka: epoce kamienia, brązu   i żelaza. Niestety nie udało nam się wejść do Muzeum Kanału „Dętka” na Placu Wolności  z powodu awarii. Podobało mi się, kiedy siedzieliśmy na słynnych schodach w Łódzkiej Szkole Filmowej, po których chodzili znani polscy aktorzy i reżyserzy. Najbardziej jednak podobało mi się w muzeum, gdzie mogliśmy dotknąć różnych starych narzędzi i ludzkich kości. W Łodzi jest naprawdę pięknie. Wycieczka była udana i nie mogę doczekać się następnej.

Gabrysia Rogowska kl. IIIe

W PLANETARIUM

23 lutego uczniowie klasy III a i III b pojechali do Planetarium EC1 w Łodzi na pokaz – film pt.”Polaris”. Seansowi towarzyszył

komentarz prezentera planetarium. Niedźwiedź polarny Vladimir i pingwin James zabrali dzieci w podróż po rozgwieżdżonym niebie. Uczniowie obserwowali pokrywę lodową wokół biegunów Ziemi I Marsa, utrwalili wiadomości o stałym następstwie dni i nocy,

zjawisku dnia i nocy polarnej. Naukowa metoda poznawania Wszechświata okazała się bardzo ciekawą lekcją w terenie.

W CERAMILANDII

Dnia 2 grudnia dzieci z oddziałów przedszkolnych pojechały na wycieczkę do Krainy Nauki, Zabawy i Rozrywki – Ceramilandia. Maluchy zwiedziły wystawę, zapoznały się z procesem produkcji ceramiki, a na warsztatach wykonały ręcznie malowane ozdoby świąteczne.

W kolejnej części udały się do Parku Rozrywki gdzie skorzystały z takich atrakcji jak Zjeżdżalnia Dżungla, Połykacz Krokodyl, Labirynt rurowisko i wielu innych. Na koniec dzieciaki mogły przybić piątkę z Świętym Mikołajem. Do domów wróciły w wyśmienitych humorach

i z pięknymi upominkami.

W FABRYCE BOMBEK

Dnia 23 listopada klasy IIb, IId i IIIe były na wycieczce w „Fabryce Bombek” w Piotrkowie Trybunalskim. Dzieci miały okazję

poznania wszystkich etapów powstawania bombki od rozgrzewania szkła, formowania różnych kształtów,

wypełnianie farbą po ręczne malowanie. Następnie dzieci uczestniczyły w zajęciach warsztatowych,

gdzie ozdabiały bombki według własnych pomysłów. Na koniec w sklepie firmowym wszyscy zrobili przedświąteczne zakupy.

Wycieczka była bardzo udana i pełna wrażeń.

WYCIECZKA KLAS CZWARTYCH

W dniu 28 października uczniowie klas IV wraz z opiekunami wybrali się na jednodniową wycieczkę krajoznawczo - poznawczą do
Radzionkowa i Tarnowskich Gór. Tarnowskie Góry słyną z kopalni srebra. Atrakcją było dla nas zwiedzanie sztolni Fryderyka o łącznej
długości 6 km. Jest to najdłuższy podziemny szlak w Polsce. Mieliśmy okazję płynąć łódkami pomiędzy szybem "Sylwester", a szybem
"Ewa" - 600m przeprawy 30m pod ziemią. Niesamowite wrażenia! Naszą uwagę przykuły "Brama Odwagi" i "Brama Lenistwa" - wyniki pozostają tajemnicą klas IV.
Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Chleba w Radzionkowie. Tam uczestniczyliśmy w warsztatach wypieku chleba,

poznaliśmy jego produkcję, historię i tradycje. Była to dla nas bardzo ciekawa lekcja. Na koniec oczywiście - PAMIĄTKI! Zmęczeni,

ale zadowoleni i pełniwrażeń wróciliśmy do domu. Dziękujemy - z niecierpliwością czekamy na kolejną... może dwudniową?

Gabriela Gramera, kl. IVb

WYCIECZKA KLAS DRUGICH

5 i 11 października uczniowie z klasy 2b, 2d, 2e i 2f byli na wycieczce w stolicy.

Zwiedzanie Warszawy rozpoczęli od Starego Miasta. Podziwiali Plac Zamkowy, Kolumnę Zygmunta III Wazy, Zamek Królewski.

Na Rynku w towarzystwie Syrenki zakupili pamiątki związane z najważniejszym miastem Polski. Spacerkiem ulicą Powale,

a następnie Krakowskim Przedmieściem doszli do Pałacu Prezydenckiego. Po drodze mijali znane pomniki i budowle.

O godzinie 12.00 obejrzeli uroczystą odprawę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Po obiedzie udali się

do Centrum Nauki Kopernik. Tam każdy uczeń mógł sam zaobserwować  działanie wielu praw i zasad związanych

z różnymi dziedzinami nauki. W drodze powrotnej z bliska widzieli Stadion Narodowy, Pałac Kultury i Nauki,

wysokie nowoczesne budynki. Dwukrotnie przejeżdżali warszawskimi mostami, mijając królową polskich rzek.

Wiele dzieci w Warszawie było pierwszy raz i stolica bardzo im się spodobała.

Wycieczka klas V-tych

28 września uczniowie klasy Va i Vb pojechali na wycieczkę krajoznawczo- poznawczą. Najpierw obejrzeliśmy ogromny zbiór pojazdów, samochodów i staroci w Muzeum w Otrębusach. Tam największe wrażenie zrobiły samochody retro, pojazdy sławnych ludzi,

czołg oraz brytyjski autobus. Ważny był także zakup modeli samochodów.  Następnie pojechaliśmy do Fabryki Krówek w Milanówku. Uczniom bardzo podobało się projektowanie opakowań na cukierki, poznanie procesu technologicznego i oczywiście degustacja krówek.

Kolejnym i ciekawym doświadczeniem było zwiedzanie Zespołu Klasztornego w Niepokalanowie. Podczas  ostatniego punktu wycieczki odbyliśmy  spacer po wspaniałym Zespole Pałacowym w Nieborowie. Mimo, że wycieczka okazała się bardzo intensywna, to ogrom wrażeń  spowodował, że dzieciom wyjazd bardzo się podobał.

ROK SZKOLNY 2015/2016

KLASY II W TORUNIU

10 czerwca uczniowie klas II a, b wybrali się na jednodniową wycieczkę do Torunia.

Dzieci zwiedziły najważniejsze zabytki toruńskiej starówki: rynek, ratusz, Dom Kopernika, Krzywą Wieżę,

ruiny zamku krzyżackiego, gotycki kościół NMP, Katedrę świętych Janów, pomnik Mikołaja Kopernika.

O historii miasta i toruńskich legendach opowiadała bardzo ciekawie przewodniczka, pani Agnieszka.

W Muzeum Piernika pod okiem pracowników ubranych w średniowieczne stroje uczniowie poznali

tajniki wypieku pierników, a następnie własnoręcznie przygotowali katarzynki.

Ostatnim punktem programu była wizyta w Planetarium, gdzie udaliśmy się w podróż

po Układzie Słonecznym. Zaopatrzeni w toruńskie pamiątki wróciliśmy do domu.

ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W ZOO

We wtorek 31 maja dzieci z oddziałów przedszkolnych wraz ze swoimi paniami wyruszyły

na wycieczkę do Zoo Safari w Borysewie. Maluchy zwiedzając piękny ogród zoologiczny zapoznały się

z wieloma gatunkami zwierząt pochodzących z różnych stref klimatycznych świata.

Później przyszedł czas na godzinną zabawę w figlarni gdzie było mnóstwo dmuchanych zabawek.

Wyprawa naprawdę się udała. Fajnie jest mieć Dzień Dziecka!

WYCIECZKA KLAS VC I IVC .

5 maja nasze klasy z wychowawcami udały się na niezapomnianą wycieczkę.

Pierwszą atrakcją było Muzeum Motoryzacji w Otrębusach.

W pierwszej części muzeum (na zewnątrz) stały autobusy piętrowe, kadłub samolotu bez dziobu,

kilka wozów pancernych, dwa czołgi, armata, dystrybutory paliw z początków motoryzacji, londyńska

i japońska taksówka, ok. 8-metrowa limuzyna Mercedesa, Papamobile (pierwsza replika), a nawet statek.

Pani przewodnik opowiedziała nam o obiektach, a potem poszliśmy do hali. W jej pierwszej części

były samochody sprzed wojny, także te z filmu „Bodo”. Na ścianach wisiały wózki i rowery.

Było ich „na oko” z tysiąc! Na boku stał Fiat z drewna oraz BMW, które pani przewodnik

nazwała samochodem kaczora Donalda, a także stare polskie PRL-owskie motory.

Nieco dalej znajdowały się pojazdy z lat od 70-tych do końca XX wieku, głównie z okresu PRL.

Były tam min. Fiat 500, MINI oraz Polonezy, w tym jeden z kilku na świecie -prototyp,

Syrena cabrio, maluch itp.

Na kolejnym placu stały opancerzone pojazdy ważnych ludzi, stara waga i mała kawiarenka.

Jej rekonstrukcja umieszczona była w czymś, co przypomina szopkę robioną w Boże Narodzenie,

w której stała uszkodzona i zardzewiała Syrena. Za samochodem były puszki, kanistry i inne pojemniki,

a na boku konstrukcji doczepiono tablice rejestracyjne. Pani przewodnik powiedziała,

że z podobnych wraków robią takie piękne pojazdy jak te, które oglądaliśmy.

Na placu był też Ford Mustang Mach 1.

W następnym budynku były duże luksusowe samochody, takie jak Rols- Roys, Fordy Thunderbird i XL.

Po prawej stronie ustawiono karety i bardzo stare auta oraz pierwsze Porsche-TU 911 Targa Maryli Rodowicz,

a także maszyny do pisania. Pośrodku umieszczone zostały samochody z okresu powojennego

z ogromnymi zderzakami. Natomiast w drugiej części były samochody wojskowe, jedno z pierwszych aut,

które nie miało jeszcze kierownicy i Alfa Romeo z rajdu Monte Carlo. Wszyscy się zdziwili,

gdy zobaczyli tam sanie Świętego Mikołaja i jego rzeźbę.

Z Otrębusów pojechaliśmy do Warszawy, gdzie zwiedzaliśmy Zamek Królewski.

Mieliśmy na uszach słuchawki podłączone do specjalnego urządzenia, a pani przewodnik miała

przypięty do koszuli mikrofon. Cały zamek wyglądał jak za panowania ostatniego króla Polski.

Zamek był jakby kopią, gdyż został zburzony podczas II Wojny Światowej.

Wiele obrazów i mebli to oryginały, a niektóre były darami od innych państw.

Widzieliśmy tam też 6 tronów. Cały zamek był wspaniały. Na koniec zjedliśmy obiad i odjechaliśmy.

Ostatnim celem naszej wycieczki były ruiny zamku w Czersku.  Należał on do królowej Bony.

Miał 3 wieże umieszczone na 3 krańcach wzniesienia. Weszliśmy na 2 wieże. J

edna posiadała punkt widokowy na górze. Druga miała bardzo wysokie schody,

w niektórych miejscach było ciemno. Do tego w środku była cała wydrążona aż pod ziemię.

Na trzecią wieżę nie weszliśmy, bo zaczął padać deszcz. Odjechaliśmy szczęśliwi i zmęczeni po całym dniu.

W czasie wycieczki najbardziej podobało mi się Muzeum Motoryzacji,

ponieważ spełniło się moje marzenie – wszedłem do środka czołgu T 34-85 pseudonim „Rudy”.

Oskar Kornacki, kl.Vc

WYCIECZKA DO WYTWÓRNI FIGUR WOSKOWYCH

4 maja uczniowie klasy II A i II B wybrali się na wycieczkę do Wytwórni Figur Woskowych w Łodzi.

Dzieci obejrzały różne postacie bajkowe: Shreka, Smerfy, Flinstonów, Elze z Krainy lodu, Spidermana,

Batmana i wielu innych. Odgadywały zagadki dotyczące ulubionych bohaterów.

Po obejrzeniu wystawy i wysłuchaniu prelekcji dzieci wzięły udział w warsztatach lepienia z gliny.

Na twarzach wszystkich gościł uśmiech.

W sortowni odpadów

27 kwietnia uczniowie klasy IV c oraz uczestnicy lekcji etyki mieli okazję zwiedzić Sortownię Odpadów w Łodzi.

Poznaliśmy pracę sortowni, proces utylizacji odpadów i jego wpływ na środowisko.

W namiocie edukacyjnym mogliśmy zobaczyć praktyczne zastosowanie wydzielonych  podczas utylizacji surowców:

kartonu,  mieszanki papierowej,  folii,  PET ( politereftalan etylenu ) z podziałem na kolory, szkła opakowaniowego.

Na koniec poznaliśmy ptaki drapieżne, które wykorzystywane są do odstraszania ptaków gromadzących się na wysypisku,

co jest bardzo niebezpieczne z uwagi na bliskość lotniska. Mogliśmy pogłaskać sokoła, sowy oraz orła.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było obejrzenie z tarasu widokowego startującego z lotniska na Lublinku

samolotu pasażerskiego. Bardzo dziękujemy Kierownikowi Sortowni Odpadów w Łodzi, Panu Robertowi Kostowskiemu,

za propozycję zorganizowania bardzo ciekawej wycieczki oraz oprowadzenie nas po obiekcie.

Zdobytą podczas wycieczki wiedzę wykorzystamy opracowując projekt edukacyjny ,,Jak nie utonąć w śmieciach?”

KLASY SZÓSTE W WARSZAWIE

W piątek,18 marca 2016 roku klasy- VI A  ( z wychowawcą p. M.Jarzęcką),VI B

( z wychowawcą p. A. Niewiadomską) i klasa VI C ( z wychowawcą p. J.Księżak)

pojechały na wycieczkę do Warszawy, aby zwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego

i cmentarz Powązki Wojskowe.

W multimedialnym muzeum każda z klas oglądała nowocześnie zaprojektowane ekspozycje

i słuchała ciekawych opowieści przewodników tego muzeum. Instytucja ta pokazuje w ciekawy sposób

dla młodych ludzi działalność Polskiego Państwa Podziemnego i wszystko, co jest związane

z Powstaniem Warszawskim.

W każdym miejscu słyszeliśmy dźwięk bijącego serca. Najbardziej podobały nam się multimedialne filmy,

przejście w ciemnościach ciasnym kanałem, autentyczne listy warszawiaków pisane podczas powstania

oraz relacje powstańców, które mogliśmy słuchać przez telefon. Wszyscy zbieraliśmy kartki

z kalendarza opisujące najważniejsze wydarzenia powstania. Widzieliśmy też broń z II wojny światowej

i oczywiście chlubę muzeum ,czyli samolot zainstalowany na suficie.

Pełni wrażeń pojechaliśmy na Powązki Wojskowe oddać hołd bohaterom walczącym o wolność naszego kraju.

Pobyt na cmentarzu był autentyczną lekcją historii. Widzieliśmy na Powązkach groby bohaterów

walczących w powstaniu listopadowym, styczniowym, wielkopolskim, śląskich. Oprócz tego widzieliśmy

groby żołnierzy walczących w wojnie polsko-bolszewickiej, żołnierzy Armii Krajowej.

Złożyliśmy znicze na grobach żołnierzy z Batalionu „Zośka” i „Parasol”.

Zwiedziliśmy też ostatnie miejsce spoczynku znanych aktorów, polityków i ludzi zasłużonych dla Polski.

Wizyta na Powązkach Wojskowych wywołała dużo refleksji związanych z historią naszego kraju.

Wieczorem, zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do naszego Aleksandrowa.

Opracowała Julia Przerwa

Z TORNISTREM PRZEZ LATA - DZIEJE UCZNIOWSKIEGO PLECAKA

We wtorek 8 grudnia uczniowie z koła historycznego i regionalnego pod opieką p.p. Agnieszki Krajewskiej-Daszkiewicz

i Marzeny Wlazłowicz-Pietras odbyli autokarową wycieczkę do Muzeum Oświaty Ziemi Łódzkiej.

Przez pryzmat zmian w wyposażeniu tornistra (przybory szkolne, zeszyty, podręczniki) młodym kółkowiczom

zaprezentowana została zmieniająca się szkolna rzeczywistość na przestrzeni ostatnich stu lat.

Uczniowie wzięli również udział w krótkiej lekcji kaligrafii.

Mamy nadzieję, że sztuka pięknego pisania na stałe zagości w zeszytach współczesnej młodzieży.

Na zakończenie spotkania na każdego uczestnika czekała „miła” niespodzianka.

Na krótką chwilę mogliśmy przenieść się do dawnej szkoły i na własnej skórze doświadczyć kar

znanych i stosowanych w ubiegłym wieku.

WYCIECZKA DO OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW PRZEMYSŁOWYCH W ZGIERZU

04 grudnia klasa Va i uczniowie koła przyrodniczego pod opieką pań Anny Skawińskiej i

Agnieszki Krajewskiej -Daszkiewicz byli w oczyszczalni ścieków w Zgierzu.

Wycieczka odbyła się dzięki właścicielowi oczyszczalni

panu Robertowi Głuchowskiemu i pani Kochaniak, która zorganizowała wejście na teren oczyszczalni.

Była to bardzo dobra lekcja ekologii, kształtowała świadomość przyrodniczą dzieci.

Nasi uczniowie zapoznali się z działaniem i typem oczyszczalni, procesem oczyszczania ścieków,

jej wpływem na środowisko. Tego typu oczyszczalnia jest pierwszą w Polsce centralnej,

jednej z najnowocześniejszej w Europie.

Uczniowie byli w laboratorium oczyszczalni, dowiedzieli się o nowatorskiej metodzie dozowania substancji

chemicznych w zależności od oczyszczanych ścieków.

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY A i B NA WYCIECZCE W FABRYCE BOMBEK

29.10. dzieci z oddziałów A i B wybrały się na wycieczkę autokarową do fabryki bombek w Piotrkowie Trybunalskim.

Podczas wycieczki mogliśmy zaobserwować długi proces produkcji ozdób choinkowych.

Zobaczyliśmy jak powstają bombki od samego początku oraz kto i jak je ozdabia. Na pamiątkę pobytu w fabryce

każde dziecko miało możliwość wykonania swojej bombki według własnego pomysłu. Dzieci wróciły do szkoły

zadowolone, pełne wspaniałych wrażeń. Wizyta w tym miejscu niewątpliwie wprowadziła nas w świąteczny nastrój.

Tegoroczne święta będą na pewno wspaniałe, bowiem na choinkach dzieci będą ich piękne

kolorowe bombki. To była naprawdę udana wycieczka.

WYCIECZKA EKOLOGICZNA

29.10.2015 roku członkowie koła przyrodniczego byli na wycieczce w Ośrodku Edukacji Ekologicznej „Źródła”.

Podczas dwugodzinnych warsztatów uczniowie debatowali na temat pozytywów i negatywów efektu cieplarnianego.

Omawiali  przyczyny, źródła i  skutki tego procesu. Stworzyli plakaty przedstawiające naszą planetę i czynniki wpływające

na podnoszenie temperatury. Zapoznali społeczność szkolną z wypracowanymi materiałami.  Całokształt działań miał

na celu uświadomić uczniom naszej szkoły jaki mamy wpływ na to co się dzieje w naturze naszej planety.

GROTY W NAGÓRZYCACH I FABRYKA BOMBEK W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM

24 listopada uczniowie klas Va i Vb, a 25 listopada uczniowie klasy Vc i IVc byli na wycieczce:

Groty w Nagórzycach – Fabryka bombek w Piotrkowie Trybunalskim. Zwiedzali podziemną trasę turystyczną Grot Nagórzyckich.

W piotrkowskiej fabryce bombek zapoznali się z procesem produkcji szklanych ozdób i uczestniczyli w warsztatach

wykonania własnej bombki.

WYCIECZKA KLAS PIĄTYCH I IV C: TARNOWSKIE GÓRY, RADZIONKÓW

Klasy Vc i IVc 20 października, a 23 października klasa Va i Vb były na jednodniowej wycieczce:

Tarnowskie Góry – Radzionków. Zwiedzali zabytkową kopalnię srebra, obejrzeli stanowiska pracy gwarków,

pozostałości po dawnym górnictwie kruszcowym. Przeszli podziemną trasą kopalni.

W Radzionkowie byli w Muzeum Chleba – zapoznali się z historią chleba, jego tradycją i produkcją,

uczestniczyli w warsztatach z ciastem (formowanie plecionki, wypiek i konsumpcja).

Uczniowie mieli okazję odbyć lekcje w dawnej klasie szkolnej, poznać przeszłość na podstawie zgromadzonych tam eksponatów.

Niewątpliwie była to ciekawa lekcja historii.

Sprawozdanie z wycieczki w Góry Świętokrzyskie

Dnia 13 października klasy trzecie wybrały się na jednodniową wycieczkę . Dwa autokary ruszyły w kierunku południowym.

Pierwszym miejscem  zwiedzania były ruiny zamku w Chęcinach, którego historia sięga XIII wieku.

Z wieży zamku rozpościerał się  piękny, nieco zimowy widok na pagórkowatą okolicę. Następnie  czekała nas wielka atrakcja :

Jaskinia Raj ukryta w samym środku góry. Zostaliśmy podzieleni na grupy i z wielką uwagą przechodziliśmy

przez wąskie korytarze. Podziwialiśmy przepiękne stalaktyty  patrząc w górę. Poniżej  uwagę naszą przykuwały kolumny

stalagnatów, które wyrastały z najniżej położonych stalagmitów.  Z ciekawością wysłuchaliśmy opowieści  o odkryciach

dotyczących obecności  w jaskini praczłowieka. Obejrzeliśmy zgromadzone  w gablotach eksponaty śladów

prehistorycznych zwierząt. To była niezwykła i tajemnicza podróż w czasie . Ostatnim przystankiem wycieczki

było obejrzenie jednego z najstarszych pomników przyrody , jakim jest „Dąb Bartek”.

Liczy on sobie 985 cm w obwodzie. Posłuchaliśmy też legendy o sławnym drzewie polskim.

Zmęczeni , ale pełni wrażeń wróciliśmy do naszego miasta.

Piękne są okolice Gór Świętokrzyskich.

Może kiedyś powrócimy w tamte strony, aby zobaczyć jeszcze więcej.

KLASY DRUGIE NA PIASTOWSKIM SZLAKU

16 października klasy drugie wyruszyły na wycieczkę Piastowskim Szlakiem.

Najpierw pojechaliśmy do Kruszwicy. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od rejsu statkiem po malowniczym Jeziorze Gopło.

Następnie udaliśmy się na zamkową wieżę, gdzie według legendy myszy zjadły okrutnego Popiela i jego żonę.

Z wysokości 32 metrów podziwialiśmy piękny widok na Gopło i okolice. Zwiedziliśmy też zamkowe podziemia,

w których znajdują się ekspozycje scenek historycznych.

Kolejnym punktem wycieczki był Biskupin, gdzie z zainteresowaniem obejrzeliśmy zrekonstruowaną osadę sprzed

dwóch tysięcy siedmiuset lat. Pani przewodnik oprowadziła nas po domostwach naszych przodków i zapoznała

z historią osady. Dowiedzieliśmy się też, jak żyli i czym zajmowali się ludzie zamieszkujący kiedyś to miejsce.

Pełni wrażeń i wiedzy wróciliśmy do Aleksandrowa.

W TARNOWSKICH GÓRACH

9 października klasa IV a i IV b wyruszyła na wycieczkę do kopalni  w Tarnowskich Górach

i Muzeum Chleba w Radzionkowie. Zwiedzanie Kopalni Srebra odbywało się w podziemnych korytarzach położonych

40m pod powierzchnią ziemi. W Kopalni przez cały rok panuje stała temperatura ok. 10 C. Wielu emocji uczestnikom

dostarczyło przepłynięcie 400 metrów łodziami pod powierzchnią ziemi. Oprócz podziemnych korytarzy uczniowie

zwiedzali na powierzchni Skansen Maszyn Parowych. Lokalizacja skansenu nawiązuje do historii górnictwa tarnogórskiego,

którego decydującym elementem było wprowadzenie nowoczesnej techniki parowej. Kolejnym punktem programu

było zwiedzanie Muzeum Chleba w Radzionkowie. Tu zapoznaliśmy się z historią chleba, z szacunkiem dla niego,

jak i z maszynami i urządzeniami do jego produkcji wykorzystywanymi. Zbiory obejmują już kilka tysięcy eksponatów

w postaci maszyn i urządzeń, pocztówek, zdjęć, obrazów, grafik, publikacji czy książek.

Wszyscy uczestnicy przywieźli z wycieczki ciekawe pamiątki i miłe wspomnienia;)