JAK POWIEDZIEĆ NIE PRZEMOCY cz. I

 

1. Mów co myślisz i czujesz. Nazwij rzecz po imieniu.

2. Nie tłumacz i nie usprawiedliwiaj sprawcy. Poinformuj innych o tym, co zrobił. Sprawcę rozzuchwala poczucie , że nikt – albo prawie nikt – nie wie o jego czynach.

3. Poważnym tonem, wprost – bez owijania w bawełnę – powiedz, co myślisz i czujesz. Mów prostymi jasnymi zdaniami, nie używaj gróźb, nie bądź wulgarna/y.

4. Domagaj się natychmiastowego zaprzestania napastowania, zachowania agresywnego.

5. Wróć do swoich spraw. Nie słuchaj wyjaśnień, usprawiedliwień, nie daj się wciągnąć w dyskusję.

6. To sprawca ma problem, nie Ty. Powiedz, co masz do powiedzenia i powtarzaj to tak długo, jak długo sprawca nie zaprzestanie swoich działań.

7. Wzmocnij swoje słowa gestami i mimiką. Mówiąc do napastnika, wyprostuj się, trzymaj głowę wysoko, patrz w oczy i nie uśmiechaj się. Pochylone ramiona, spuszczona głowa, unikanie kontaktu wzrokowego osłabiają siłę przekazu.

8.  Zakończ interakcję zdecydowanym stwierdzeniem:,, Słyszałeś co powiedziałam. Przestań zachowywać się agresywnie wobec mnie”.

 

JAK POWIEDZIEĆ NIE PRZEMOCY cz. II

 

1. Głośno i od razu protestuj. Zastopuj krzywdzące kogoś zachowania. 

    Szkoła to miejsce przyjazne wszystkim. Wszyscy wiedzą jak należy się w szkole zachowywać. Nie ma w niej miejsca na przemoc, nękanie, wyzwiska.

2.  Idź po pomoc do dorosłych, którym możesz zaufać – do rodziców, wychowawcy, szkolnego pedagoga. Przedstaw im szczegóły (kto, kiedy, co zrobił lub powiedział), zrób notatkę.

3.  Szukaj sojuszników. Kto z koleżanek i kolegów myśli tak samo jak Ty, nie zamierzaj być obojętny. Stwórz grupę, w której ceni się bliskość i wspólne przeciwstawienie się złu. Bądź sojusznikiem dla innych, wspieraj ich, jeśli przeciwstawiają się niegodziwości.

4.   Nie śmiej się z wulgarnych żartów. Powiedz: to wcale nie jest śmieszne, takie słowa krzywdzą innych.

5.  Ustanów zasadę – Przemoc? Nie w mojej obecności! I konsekwentnie jej przestrzegaj.

 

ZASADY KONTROLOWANIA ZŁOŚCI

1. ZDYSTANSUJ SIĘ: Daj sobie czas, aby silne emocje minęły, to może Ci pomóc uniknąć przemocy.
2. ODPRĘŻ SIĘ I ROZCHMURZ: Staraj się nie napinać mięśni twarzy i całego ciała, oddychaj głęboko, bo to pomaga.
3. POSTARAJ SIĘ NIE KONTROLOWAĆ OTOCZENIA: Skup się wyłącznie na sobie , nie myśl o innych.
4. STOSUJ PROŚBY ZAMIAST ŻĄDAŃ: Staraj się częściej stosować ,,słowa – klucze’, bo one pomagają porządkować relacje między ludźmi.
5. BIERZ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA TO CO MÓWISZ I ROBISZ: Mów spokojnie, nie przeklinaj, analizuj to, co mówisz, staraj się nie urażać innych słowami i czynami.
6. STARAJ SIĘ OKAZYWAĆ INNYM SZACUNEK: Bądź też uprzejmy, to pozwoli Ci na lepsze relacje z nimi, nawet w sytuacjach trudnych.
7. MÓW OTWARCIE INNYM, CO CIĘ TRAPI: Łatwiej im będzie zrozumieć Ciebie i Twoje zachowanie, mogą dać Ci wsparcie i pomoc w kłopotach.
8. STOSUJ WYŁĄCZNIE KOMUNIKATY TYPU ,,JA”: Mów przede wszystkim o sobie, nie o innych i nie ufaj informacji o przeżywanych emocjach.

PAMIĘTAJ, ŻE:
Złość informuje Cię, że masz jakiś problem – możesz zastanowić się, jak go rozwiązać, wykonać określone działanie i sprawdzić, czy było skuteczne. Jeśli tak, złość minie, jeśli nie, spróbuj zastosować inne rozwiązanie.

 

RADY DLA UCZNIÓW DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA

 

Bezpieczeństwo w szkole jest bardzo ważnym elementem, dzięki któremu możecie funkcjonować jako społeczność uczniowska w każdej placówce oświatowej. Pamiętajcie, że musicie sami zadbać o swoje bezpieczeństwo. Jest wiele sytuacji, które wymagają od Was stosowania się do obowiązujących zasad bezpieczeństwa, nie zawsze jednak o tym pamiętacie.

Oto kilka rad:

JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ A NIE NAMĘCZYĆ

 

1. Uprawiaj sport - prawidłowo odżywiony i dotleniony mózg działa sprawniej.

2. Wysiłek intelektualny też jest niezbędny - najlepiej ucz się języka obcego, ale też czytaj książki lub rozwiązuj krzyżówki.

3. Relaks, spokój i dobry nastrój ułatwiają zapamiętywanie.

4. Jeśli podejdziesz do nauki z pasją i zapałem, zapamiętasz szybciej i więcej, przekonaj siebie, że warto się nauczyć bo...

5. Maratony uczenia się są najmniej skutecznym sposobem przygotowywania się - mózg po kilku godzinach asymilowania wiedzy męczy się i nie przyjmuje nowych informacji zbyt dobrze (np. jedna godzina uczenia się na świeżo równa się trzem godzinom kucia po nocach).

6. Oprócz słów i liczb wykorzystuj także kolor, rytm, przestrzeń, wyobraźnie i emocje; http://www.zse1.edu.pl/images/spacer.gifw myśl słów Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam...”; znajdź praktyczne zastosowanie tego, o czym się uczysz.

7. Wybieraj sprawy najistotniejsze - ucz się mało, ale porządnie i z przerwami 5-10 minutowymi, najlepiej co 45 minut.

8. Musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:

·         to mi wygląda na fajny pomysł - WZROKOWIEC

·         to brzmi fajnie - SŁUCHOWIEC

·         mam złe przeczucia - CZUCIOWIEC

http://www.zse1.edu.pl/images/spacer.gifwzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych,
http://www.zse1.edu.pl/images/spacer.gifsłuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał,
http://www.zse1.edu.pl/images/spacer.gif- dla czuciowców
 istotna jest przestrzeń, w której się uczą.

Ważne i ekonomiczne są powtórki:

·         pierwsza powinna się odbyć około 10 minut po zakończeniu nauki,

·         druga - godzinę po pierwszej powtórce,

·         trzecia - dzień po poprzedniej,

·         czwarta - po czterech dniach,

·         piąta po tygodniu,

·         szósta - po dwunastu dniach,

·         siódma - po dwudziestu,

·         ósma - po miesiącu,

·         dziewiąta po trzech miesiącach,

·         dziesiąta - po pół roku,

http://www.zse1.edu.pl/images/spacer.gifZa każdym razem powtarzaj co najmniej przez 5 minut.

 

pedagog szkolny- Violetta Nolbrzak - Sibilska