PRZYKŁADY ĆWICZEŃ KSZTAŁCĄCYCH SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ

 

Ćwiczenia rozmachowe

 

Ø      Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal i ósemek (lot ptaka, szum drzew, itp.)

Ø      Kreślenie kredą na tablicy, węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z kaszą manną lub innym sypkim materiałem obszernych swobodnych ruchów.

Ø      Pogrubianie konturów, czyli po śladzie linii pojedynczych szlaków, obrazków konturowych przy zastosowaniu dużego pędzla, mazaków, kolorowej kredy itp.

Ø      Zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn farbami, kredą, węglem, tworzenie kolorowych krat, układów pasowych.

Ø      Zamalowywanie określonej przestrzeni np. pól kwadratów, kół, prostokątów, dużych obrazów konturowych (od lewej, do prawej).

 

Ćwiczenia przedramienia nadgarstka

 

Ø      Zabawy manipulacyjne.

Ø      Przekładanie z ręki do ręki.

Ø      Zakrecanie, odkręcanie kranów, nakrętek.

Ø      Czynności samoobsługowe (nabieranie na widelec).

Ø      Otwieranie zamków kluczem.

Ø      Nawijanie nitki na kłębek

Ø      Owijanie sznurka, skakanki na dłoni przez obroty nadgarstka.

 

Ćwiczenia dłoni i palców

 

Ø      Zamalowywanie małych przestrzeni kredkami np. konturów otrzymanych z obrysowania szablonów, konturów stempli obrazkowych, obrazków w książeczkach do malowania.

Ø      Kreskowanie – wypełnianie rozmaitych konturów małuymi kreseczkami stawianymi poziomo, pionowo, ukośnie, zawsze przy zachowaniu kierunku od lewej do prawej.

Ø      Wypełnianie różnych konturów liniami w kształcie spirali, kłębuszków itp.

Ø      Kopiowanie rysunków – wodzenie ołówkiem po wzorze przez kalkę techniczną, a potem malowanie w obrębie konturu.

Ø      Pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze np. po liniach pojedynczych zbliżonych do szlaczków, po konturach obrazków kredką, mazakiem, ołówkiem, pędzlem.

Ø      Prowadzenie linii między liniami szerzej ustawionymi w stosunku do siebie np. wędrówka po labiryncie, między przedmiotami.

Ø      Zamalowywanie małych pól wg. oznaczeń  np. ukryty obrazek.

Ø      Kreślenie form kolistych, falistych i prostych wg. wzoru w naturalnych rozmiarach lub pomniejszonych.

Ø      Nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemek i sznurków przez różne rzeczy.

Ø      Zbieranie drobnych elementów palcami jak pęsetą.

Ø      Ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu.

Ø      Zwijanie kuleczek z bibuły (zabawa w śnieg lub deszcz)

Ø      Lepienie z plasteliny kształtów wymagających wałkowania całą dłonią, a następnie palcami wskazującymi.

Ø      Naśladowanie ruchów gry na pianinie, chodzenie palcami po blacie.

Ø      Odtwarzanie palcami odgłosów padającego deszczu, pisania na maszynie, uderzania palcami w bębenek.

Ø      Stemplowanie szlaczków, wzorów.

Ø      Zabawy ze spinaczem bieliźnianym – chwyt pęsetkowy.

Ø      Szycie ściegiem fastrygowym – przekłuwanie papieru igłą z nitką w miejscach oznaczonych punktami.

Ø      Rozdzieranie i rozcinanie papieru po narysowanych liniach prostych, ukośnych, łamanych i falistych.

Ø      Wykonywanie łamanek papierowych z origami (łódka, czapeczka itp.)

Ø      Obrysowywanie papierów od wewnątrz i zewnętrznie.

Ø      Rysowanie szlaczków w liniaturze.

Ø      Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą w celu uzyskania zaplanowanego konturu np. domku, samochodu.

Ø      Rysowanie dowolne kredkami świecowymi lub ołówkowymi.

 

 

Na podstawie:

H. Skibińska: „Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi wz trudnościami w pisaniu i czytaniu.”

V.F. Maas: „Uczenie si ę przez zmysły”

I Czajkowska, K. Herda: „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole”